De afgelopen periode werden er een aantal moties ingediend die al dan niet rechtstreeks te maken hebben met het streven vanuit de politiek om meer mannen voor de klas te krijgen. En te houden. Want meer mannen gaat niet alleen over opleiden, het gaat ook over goed werkgeverschap. En meer. Veel meer. Voor de zoveelste keer kwam ook weer de wens om te komen tot een pabo voor het jongere en het oudere kind opborrelen. Ook omdat dit meer jongens naar de pabo zou lokken. Niet dus.
“Meester Edwin is een goochelaar”, werd mij vandaag gemeld door K. We zaten in de kring en waren bezig met een woordweb over het thema circus. K kreeg niet echt bijval van haar klasgenootjes. “Waaraan kon je dan zien dat ik een goochelaar ben?”, antwoordde ik. Gisteren openden we het thema schoolbreed en mocht ik als circusdirecteur het hooggeëerde publiek toespreken. En ach, voor kleuters liggen goochelaar en directeur vlak bij elkaar. Zo voelt het vaak wel als het over het lerarentekort gaat overigens, maar daar had K geen boodschap aan. “Omdat u een hoge hoed droeg!”. De kring werd wakker en binnen tien minuten hadden we het woordweb gevuld en was het tijd om naar buiten te gaan.
Het is nooit adequaat onderzicht of het klopt dat jongens de pabo links laten liggen, omdat er geen specialisatie mogelijk is. Daarnaast klopt het niet dat er geen specialisatie mogelijk is. Dat kan op (bijna?) iedere pabo namelijk wel. De specialisatie doelt ook op het vermoeden (de overtuiging) dat meisjes meer willen zorgen en dus voor het jongere kind zouden kiezen. En dat jongens willen onderwijzen en dus voor het oudere kind kiezen. Impliciet omdat je bij het jonge(re) kind zorgt en bij het oude(re) kind onderwijst. En dat is een gevaarlijk, hardnekkig en vaak uitgesproken frame. Hierin moeten en mogen en zullen we de politiek liefdevol duidelijk moeten her-framen.
De basisvaardigheden, waar ook nogal wat om te doen schijnt te zijn, leer je in eerste instantie aan bij…..tadaaaaa…..het jonge kind. Concreet, daar begin je al mee in de groepen 1 en 2 en 3 en 4. Daar heb je geen goocheltruc voor nodig. Juist daar ‘onderwijs’ je dus en dat zou jongens (die onderwijzen, anders dan meisjes die liever zorgen….zucht) juist naar het jongere kind moeten toeleiden.
Het is geen konijn uit de hoge hoed of een hoge hoed op het hoofd van een goochelaar. Het is klip en klaar, als een klontje. Beste minister Paul, ga zo snel mogelijk in gesprek met het werkveld. Doe dit voordat het thema meer mannen voor de klas (weer) afgelopen is en het echt een circus wordt. De meningen buitelen over elkaar heen, ja er mag hier en daar zeker harder aan getrokken worden, laten we een aantal frames eens onder de loep nemen en vooral…..laat de verleiding en duidelijke kaders het werk doen.
“U kunt toch toveren, meester Edwin?”.
“Bijna K, bijna. Nog even oefenen.”.